Tuesday 28 October 2014

LOGO SEKOLAH


SCHOOL OF THE FUTURE

LENCANA SMK CHINTA MATA

1.     Perisai melambangkan benteng pertahanan yang digunakan oleh warga sekolah untuk menangkis serangan gejala yang tidak sihat seperti ancaman dadah, budaya kuning, pengaruh negatif ICT dan seumpamanya.
2.     Bulan dan bintang melambangkan agama rasmi Negara Malaysia.
3.    Rantai merupakan simbol perpaduan warga SMK Chinta Mata yang terdiri daripada berbilang bangsa, budaya dan agama hidup dalam suasana aman dan harmoni.
4.     Buku, komputer, jangka lukis geometri, sijil, topi dan atlet berobor melambangkan visi dan misi sekolah untuk melahirkan pelajar peneraju kecemerlangan dalam bidang akademik, kokurikulum dan sahsiah.
5.  Warna hijau muda melambangkan golongan generasi muda (pelajar) yang sentiasa siap sedia menimba ilmu pengetahuan.
6.     Warna kuning melambangkan institusi raja yang menjadi tonggak kedaulatan Negara Malaysia.
7.    Warna hijau melambangkan alam sekitar dan komitmen warga SMK Chinta Mata memelihara dan memulihara keindahannya secara berterusan.
8.    Warna merah melambangkan keberanian dan kekuatan yang diamalkan oleh warga SMK Chinta Mata bagi mengharungi rintangan dan cabaran dalam kehidupan.
9.     Warna biru melambangkan kesetiaan dan rasa cinta warga SMK Chinta Mata terhadap sekolah.
10.Perkataan Berilmu, Muafakat , Beriltizam merupakan pernyataan yang menggambarkan kesungguhan serta sumpah setia warga SMK Chinta Mata untuk mengorak langkah ke hadapan bagi mencapai Visi dan Misi sekolah seperti yang dilafazkan.

11.     Motto sekolah adalah SCHOOL OF THE FUTURE

No comments:

Post a Comment